Rijal

"Ehem"

Adam mendekat. Kemudian mengambil tempat di sebelah kanan sambil meletakkan sebungkus pisang goreng chesse di atas meja. Baunya cukup enak.

Aizan mengerlingkan matanya ke arah kanan tanpa memalingkan kepala. Senyuman diberikan kepada Adam sejenak lalu dia kembali fokus pd buku yg sedang dibaca sedari tadi.

"Lah, tengok je? Sedap2 makanan yg aku bawak ni.. tak nak ke?", soal Adam spontan.

"Makan je dulu.. aku nak habiskan baca bab ni sekejap"

Terkebil-kebil mata Adam. Kebiasaannya jika dipelawa kepada sahabat2 yg lain tak sampai 5 minit sudah lesap dibuatnya.

"Sebenarnya aku kagum dengan kau lah Zaki. Aku tak sangka kau boleh berubah macam ni. Beza dengan Zaki yg aku kenal 3 tahun lepas. Memang betullah jawatan tu boleh mengubah seseorang." Adam menepuk-nepuk perlahan belakang badan Aizan. Dia membuka 'topik' utk dibualkan petang itu.

"Biasa je. Takde apa yg berubah dam.. kau tu je yg baru datang tengok aku seminggu dekat jordan ni. Orang lain tengok aku takde beza pun" balas Aizan bersahaja.

Adam tersenyum. Matanya redup merenung sahabat di sebelahnya itu.

"Aku nampak kau lebih bertanggungjawab." Nadanya serius.

Aizan tergelak kecil. Buku di tangannya ditutup. Lantas tubuhnya dipalingkan ke kanan. Sepotong pisang goreng diambil lalu dimakan.

"Aku cuma melalui fasa yg sepatutnya. Fasa yg ditetapkan,  akhirnya datang. Fasa yg sepatutnya bagi seorang rijal." Aizan tersenyum. Kemudian sepotong goreng pisang diambil lagi lalu dimasukkan ke dalam mulutnya dengan selera.

Kening Adam berkerut. "Fasa yg sepatutnya bagi seorang rijal?".

Aizan tersengih. Sepotong goreng pisang lg dimakan. Memang betul2 sedap gayanya.

"Berfikir untuk ummah. Bekerja untuk ummah. Demi Islam supaya diambil semula sebagai 'addin' dalam kehidupan ummah".

Giliran Adam pula tersengih. Tangannya menepuk-nepuk lagi bahu Aizan. "Hebat sahabat aku ni".

"Haha", spontan Aizan tergelak. Sambil tangan kanannya pantas mencapai lagi sepotong pisang goreng yg berbaki.

"Eh, kau tak nak ke dam? Sedap ni"

"Makan je ki.. bukan senang aku nak belanja kau makan. Haha".

Mereka berdua tergelak serentak.

Setelah menghabiskan kunyahan, Aizan membetulkan postur badannya, tegak menghadap Adam. Nafas ditarik sebentar sebelum memulakan bicara.

"Bukanlah aku seorang yg hebat akhi. Jawatan rois lajnah dakwah tu cuma wasilah kerja utk aku. Bukan perkara yg boleh dibanggakan, malah kalau aku tak penuhi tuntutannya, maka aku akan lebih hina daripada orang lain."

Adam hanya berdiam diri tidak membalas. Dia ingin mendengar lagi bicara yg akan dikeluarkan lagi seterusnya oleh Aizan.

"Kerja ini sebenarnya adlh kerja yg sepatutnya dilakukan oleh semua rijal. Cumanya yg membezakan adlh sama ada kesedaran tu sampai atau tak. Dan aku beruntung sebab masa yg ditetapkan Allah utk kesedaran tu sampai telah tiba."

Adam cuba menghadam setiap patah bicara Aizan. Agak lama dia berfikir sendiri. Menyebabkan seakan terwujudnya suasana yg diisi dengan bunyi cengkerik sejenak.

"Ok?", soal Aizan ringkas.

"Jadinya, tugas kita utk bangunkan rijal dari tidur?"

Aizan pantas memetik jarinya. "Yup, exactly. Ni bukan kes hebat atau tak hebat. Tapi ni adlh kes buat atau tak buat."

Adam mengangguk-anggukkan kepalanya. Pandangan matanya dilontarkan ke arah rijal yg sedang berpeleseran di kaki lima rumah kedai yg berhampiran.

"Setiap orang ada fasa 'kematangan' rijalnya sendiri. Cuma masa bermulanya lambat atau cepat. Tp tak terlepas utk orang yg dah sedar. Moga kita diberikan istiqamah sehingga matlamat tercapai."

Pandangan mata mereka berdua bertemu. Saling mengingatkan. Saling menguatkan. Saling menyedarkan.

"Istiqamah hingga kemenangan"

Oleh : aqmusleem

Ulasan